Увод
Мултиперспективност представља
посматрање историјских догађаја из више перспектива и способност и жељу да се
одређена ситуација сагледава из другачије перспективе.[1] Главни
циљеви мултиперспективности у настави историје су:
1.
Да не
постоји обавезно исправна верзија историјског догађаја;
2.
Да је
могуће описати и објаснити исти историјски догађај на различите начине;
3.
Да је
сваки историјски приказ привремен;
4.
Да су
историјски извори ретко непристрасни
5.
Да
различита становишта у оквиру једне заједнице могу бити значајна као и она која
деле две нације;
6.
Да
људи као личности имају вишеструка одређења.[2]
Историјски извори чине основу мултиперспективности.[3]
Мултиперспективност релативизује националне, конфесионалне и идеолошке истине.[4]
Мултиперспективност помаже
ученицима да разумеју тумачења других људи.[5]
Ученици би требало да тако развијају толеранцију и буду васпитани за
демократско либерално друштво. Кроз наставу историје, предрасуде, стереотипи,
мржња и идеолошке истине се не смеју ширити.
Који
су недостаци концепта мултиперспективности?
Увођење концепта
мултиперспективности би оптеретило уџбенике и рад наставника са ученицима.
Уџбеници би морали имати више извода из историјских извора. Наставници би
морали тражити историјске изворе и правити више задатака за ученике. Ученици би
учили, осим гомиле историјских чињеница, историјска тумачења која им могу бити
нејасна.
Ученици основне и средње школе
немају велико знање из историје да би разумели разнолика тумачења историјских
догађаја. Да би разумели одређена тумачења или формирали сопствено мишљење о
одређеном историјском догађају или личности, морају имати више знања него што
им нуде уџбеници. Ученици прво морају усвојити чињенице и да на основу чињеница
доносе самосталне закључке.
Многе академске расправе нису за
наставу историје у основној и средњој школи јер се не очекује да ученици основне и средње школе
постану образовани историчари. Ученици основне и средње школе не студирају
историју. После завршене основне и
средње школе, ученици не постају историчари који би могли компетентно
расправљати о многобројним дилемама историјске науке. Да би расправљали
компетентно о одређеним питањима из прошлости, ученици би морали истраживати у
архивима и библиотекама.
Ученици морају прво стећи одређено
знање о историјском догађају, процесу или личности да би расправљали о тумачењима историјских
догађаја и процеса. Наставник историје не може сервирати ученицима различита
тумачења одређеног историјског догађаја ако није упознао ученике са датим
догађајем. Ученици би усвајали тумачења без размишљања ако не би ништа знали о
историјском догађају на које се тумачење односи.
Истина о историјским догађајима,
процесима и личностима постоје. Постојање различитих мишљења о историјским
догађајима, процесима и личностима и различитих тумачења историјских догађаја и
процеса не значи непостојање истине о њима. Истина о историјским догађајима,
процесима и личностима се не мења ставовима, мишљењима и тумачењима. Историјска
истина није исто што и тумачење, мишљење или став. Тумачења, мишљења и ставови
могу бити погрешни, а историјска истина не може бити погрешна. Заговорници
мултиперспективности поистовећују историјску истину са тумачењем, мишљењем или
ставом. Ако је историјска истина исто што и тумачење, ученици би дошли до
закључка да истина о једном историјском догађају не постоји, већ да постоји
мноштво различитих истина о једном догађају.
Закључак
Ученици тешко могу расправљати о одређеним
питањима из историје јер немају довољно знања. Морају прво сазнати одређене
чињенице и истраживати у архивима да би могли расправљати о одређеним питањима.
Знање које се добија из уџбеника није довољно да би ученици могли расправљати о
разним становиштима и тумачењима.
Ученици морају знати да постоји
истина о једном догађајима, процесима и личностима из прошлости, али и да су
тумачења разкичита.
[1] R. Stradling, Multiperspektivnost
u nastavi istorije. Priručnik za nastavnike, Beograd, 2004, 13 – 14.
[2] Исти, Настава
европске историје двадесетог века, Београд, 2003, 130 – 131.
[3] М. Шуица, Како
предавати мултиперспективност у Србији – изазови и ограничења, Настава и
историја 2 (2004), 77.
[4] Исто, 78.
[5] Р. Михаљчић, М. Шуица, С. Кнежевић, Приручник за наставнике историје за шести
разред основне школе, Београд, 2010, 60.
Нема коментара:
Постави коментар